ÁLTALÁNOS TUDNIVALÓK MŰTÉTEKHEZ

Kérdezze betegtársait!

Altatóorvosi vizsgálat:

A műtéteket megelőzően a betegeknek altatóorvosi (aneszteziológiai) vizsgálaton kell részt venniük, melynek célja a műtét körüli időszak minél biztonságosabbá tétele. A vizsgálatot a műtétet megelőző 1-2 hétben optimális elvégeztetni. Ami szükséges: 2 hétnél nem régebbi vér-, és vizeletvizsgálati eredmény, vércsoport vizsgálat, illetve EKG vizsgálat. Amennyiben az altatóorvos a páciens egyéb krónikus betegségei miatt speciális szakorvosi vizsgálatokat kér, úgy azok eredményével kontroll vizsgálat is szükséges (pl. kardiológia, pulmonológia, endokrinológia, stb.).

A vizsgálat során lehet megbeszélni, egyeztetni a műtéthez szükséges megfelelő érzéstelenítési eljárást.

További vizsgálatok:

Amennyiben protézis műtétre van szükség, a beteg biztonsága érdekében további vizsgálatok, un. góckutatások szükségesek. Ezek belgyógyászati, fül-orr-gégészeti, fogászati-szájsebészeti, urológiai vagy nőgyógyászati vizsgálatokat, speciális baktérium szűrést jelentenek.

Műtétet megelőző időszak:

Amennyiben a páciens valamilyen véralvadást befolyásoló gyógyszert szed, erről feltétlenül tájékoztatnia kell a műtétet végző sebészt és altató orvost. Ezeknek a gyógyszereknek az időszakos átállítása szükséges a műtétet megelőzően és a műtét alatt. Ha ezen gyógyszerek átállítása nem történik meg időben, az jelentősen megnövelheti a műtétek közbeni, ill. azt követő vérzésveszélyt!

A műtéti terület és környezetének védelme is fontos. Amennyiben seb, szőrtüszőgyulladás keletkezik a műtéti területen, vagy annak környezetében, az jelentősen megnöveli a sebgennyedések lehetőségét! Ebben az esetben a műtétet halasztani kényszerülünk egészen addig, míg a seb meggyógyul. Ennek értelmében tilos pl. a műtéti terület otthoni leborotválása.

Felső légúti fertőzés esetén szintén a műtét halasztására kényszerülünk.

Műtét utáni időszak:

A műtét során az esetek nagy részében folyadék/vér kivezető csöveket, úgynevezett draineket hagyunk hátra. Ezeket általában a műtétet követő napon távolítjuk el.

A műtét típusától függően általában már másnap megkezdjük a rehabilitációt gyógytornász tanárnők segítségével. Sokszor feltétele a hazabocsátásnak bizonyos mozgássorok teljesítése.

Megtanítjuk az operált végtag használatát, összehangolva a mozgás, terhelés szabályaival.

Fontos a beteg motivációja, kooperációja a kezelés során. Fontos, hogy betartsa a felépülést segítő utasításainkat – sem elhanyagolva, sem pedig túlteljesítve azokat. Ezek nélkül nem érhetjük el a kívánt eredményt.

Egy sérült, operált, mozgásában, terhelésben korlátozott végtag esetén jelentősen megnő a trombózis és embólia veszély. Ezért a műtét utáni időszakban 10-30 napig trombózist megelőző kezelés szükséges elsősorban injekciós, másodsorban szájon át szedhető gyógyszerek formájában.

Gyakran alkalmazunk, ún. nem szteroid gyulladáscsökkentő gyógyszereket ebben az időszakban, melyeknek fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő, vérömleny felszívódást segítő hatásuk van.

Szövődmények lehetősége:

Sajnos a sebészi eljárásoknak lehetnek szövődményei is, melyek ugyancsak az esetek kis százalékában alakulnak ki, de szükséges róluk tájékoztatást adnunk. Ezek a szövődmények a súlyosságuktól függően megnyújtják a gyógyulási időszakot, a kórházi tartózkodás idejét is. A kórházi felvételkor, műtét típusra jellemzően teljes tájékoztatást adunk a lehetséges szövődményeket illetően.

Teljes felelősséggel a páciens kezelésében résztvevők arra adhatnak és kell is adniuk garanciát, hogy a műtétet, kezelést a beteg gyógyulása érdekében legjobb tudásuk szerint végzik el.

Kérdezze betegtársait!